logo
Social business is hot. Bedrijven erkennen dat de manier waarop ze communiceren met medewerkers maar ook met klanten en leveranciers dramatisch verandert. Social media binnen het bedrijf gaat echter verder dan een activity stream en het vervangen van e-mail.

Oude waardes worden hersteld in een digitaal tijdperk. Kennis en inzicht zit minder in documenten en rapporten, meer in het collectieve geheugen van alle medewerkers van een bedrijf. Succesverhalen die worden gedeeld dragen bij aan een betere klanttevredenheid.

Social gaat ook om de menselijke factor in een digitale wereld. Medewerkers die ‘gehoord’ worden ervaren meer waardering en onderzoek laat zien dat mensen daardoor loyaler en gemotiveerder zijn. Gemotiveerde medewerkers zijn vele malen creatiever en productiever. Innovatie via crowdsourcing binnen het bedrijf levert vele malen meer ideeen op die bovendien uit de dagelijkse praktijk voortkomen.

Mensen zoeken elkaar op en vormen gemeenschappen (communities) waarin men zich thuis voelt. Maar die communities moeten wel actief worden onderhouden anders gaat het mis. De ’gardeners’ van de community hebben een verantwoordelijkheid die gewaardeerd moet worden door de organisatie. Social business community design gaat over het opzetten, onderhouden en integreren van communities in de rest van de organisatie.

We werken samen met Sitrion in het implementeren van Sitrion Social Sites, de Social Business Software suite, die naadloos is geïntegreerd met SharePoint. De belangrijkste fase in de implementatie is de adoptie door de hele organisatie van deze nieuwe manier van werken.

The best way to have a good idea is to have many ideas.